Beste Sigmund,
In verband met onze vriendschap, ben ik je verplicht mede te delen wat mij is overkomen.
Zoals je bekend was, was ik sinds enkele maanden verloofd met een schat van een meisje. De verloving is thans echter uit door een eigenaardig misverstand.
Je moet weten dat ik mijn meisje een paar handschoenen voor haar verjaardag wilde geven.
Daar mijn zusje boodschappen ging doen, vroeg ik haar of ze meteen een paar handschoenen wilde kopen.
Nu wil het toeval echter dat mijn zusje in dezelfde winkel een paar broekjes kocht. De winkeljuffrouw beging echter de stommiteit de pakjes te verwisselen zodat mijn meisje, in plaats van de handschoenen, de broekjes kreeg.
Dat was op zich niet zo erg, maar het briefje dat ik er bij had gedaan deed de deur dicht.
Ik had namelijk geschreven:
Mijn lieveling,
Hierbij stuur ik je een verjaardagscadeautje.
Ik heb ze maar een beetje klein gekocht, want er hoeven toch geen grote handen in.
Bovendien heeft de winkeljuffrouw ze in mijn bijzijn gepast. Toen kon ik meteen zien hoe elegant ze stonden.
De winkeljuffrouw raadde mij aan om die met de drukknoopjes te nemen daar ze zeer vaak aan en uit moeten.
Was ik nu maar de enige die eraan mocht komen. Maar ja, natuurlijk zullen er honderden handen naar grijpen en wie weet wat voor vuile handen daar bij zijn.
Ik heb daarom maar grijze genomen, die worden niet zo snel vuil. Je moet trouwens oppassen dat ze niet nat worden, want dat geeft enorme vlekken!
Ook is het raadzaam om ze af en toe met speksteenpoeder te bestrooien, dan glijden je vingers er makkelijker in.
Nu schat, ik hoop dat ik spoedig in de gelegenheid zal zijn om te zien hoe ze staan.